METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tváře, co nastavují světu, mají září progresivního metalu do červena zabarvené. Kudrlinky muzikantské rámují přívětivé úsměvy bravurní instrumentace, dychtivostí planoucí zraky slibují hostinu vypečených fórků. „Německý premiér progresivního metalu je zpět!“, píše se na nejmenované internetové stránce. Nač tedy dále váhat? Proč otálet s lichotkami na jeho adresu? Co třeba proto, že všechno není tak růžové, jak by se přes sklíčka bifokálních okulárů mohlo zdát. Posviťme si tedy na kauzu VANDEN PLAS a vnesme do spletitého případu jednou provždy jasno!
Budu naprosto upřímný. Tahle recenze vězela v administraci již drahně měsíců a vůbec, ale vůbec, se mi do ní nechtělo. Přitom na první poslech je jasné, že takhle grupa instrumentálně šlape jako švýcarské hodinky (v tomhle případě však spíše německé holínky?). Jenže, jak už to tak bývá, je zde jedna velká potíž. Co potíž, infekce! Nezhoubný vir, který se v poslední době rozšířil téměř do všech hudebně vyspělejších končin, skrývající se pod kódovým označením DT. DT - jako DREAM THEATER! Zasažená "Cold Win", balady "Healing Tree" a především "Can You Hear Me", sólová kytara v "End Of All Days" či "Phoenix" uvedený klavírním rychloběhem, to všechno nákaza bezesporu strávila a přetvořila k obrazu svému. Přitom, pokud zpěvák Andy Kuntz rezignuje na snahu dostat z hrdla Jamese LaBrieho za každou cenu, skladby najednou ožijí i vlastním světlem, jak se to děje třeba při úvodní "Nightwalker", v refrénu "Scarlet Flower Fields", svižné "Free The Fire", v titulní desetiminutové kompozici nebo závěrečné cover verzi od nestorů KANSAS. Zatrolená práce! Chválit nebo hanět? A zase zpátky na začátek, vezmeme-li v potaz, že na debutu z devadesátéhočtvrtého skupina zněla spíše jako nějaký techničtější revival DOKKEN, nelze ji upřít ani jistý vývoj, minimálně co se přebírání vzorů týče…
No a závěrečné hodnocení. S tím je největší potíž, protože skupina defacto s ničím novým, natož vlastním, nepřišla. Jenže uhrát takhle přesvědčivě klon DREAM THEATER vyžaduje už hezkou dávku muzikantského kumštu a kompozičně-aranžérských schopností. Proto, patříte-li k nostalgikům, kteří stále ještě nerozdýchali poslední „šestistupňový“ zápis SNOVÉHO DIVIDLA, raději by něco tradičnějšího a stýskáte si po zvukově vycizelovanějším pojetí progmetalu, zkuste VANDEN PLAS. Možná vám jejich evropsky nadýchaná košile bude bližší než hrubší kabát střihu amerického. Přes všechny výtky se totiž nosí jedna báseň.
Kardinální otázka stojí, zda nám bude vadit, že VANDEN PLAS vlastně nestydatě kopírují DREAM THEATER? Pokud ano, sáhneme jistě raději po originálu. Pokud však máme rádi styl, kterým se "Amíci" probírali někde kolem desky "Awake", udělá nám "Beyond Daylight" bezesporu radost. Rozhodnutí nesnadné, avšak plně pouze ve vaší kompetenci.
8 / 10
Stephan Lill
- kytary
Torsten Reichert
- basa
Andreas Lill
- bicí
Andy Kuntz
- zpěv
Günter Werno
- klávesy
1. Nightwalker
2. Cold Wind
3. Scarlet Flower Fields
4. Healing Tree
5. End Of All Days
6. Free The Fire
7. Can You Hear Me
8. Phoenix
9. Beyond Daylight
10. Point Of Know Return (bonustrack)
Christ.0 (2006)
Beyond Daylight (2002)
Spirit Of Live (živák) (2000)
Far Off Grace (1999)
The God Thing (1997)
Accult (akustické EP) (1996)
Colour Temple (1994)
Vydáno: 2002
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 60:16
Produkce: VANDEN PLAS
-bez slovního hodnocení-
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.